Hello Kitty


.

♥ All About my lil princess,my husband & my family ♥

Skodeng




14 June 2012

Jangan Lakukan Ini Pada Bayi Anda!!

Buaian Untuk Baby

Buai? kenapa ibu suka pasang buaian untuk baby ? Enjut enjut baby supaya baby tido ? Mungkin mitos orang dedulu kata 'kalau enjut enjut,baby senang tidur'.Cuba kita bayangkan kalau kita tengah tido,ade orang datang kacau,enjut enjut katil kita,lompat lompat atas tilam spring kita..rasa cam nak bagi penyepak bukan..
Baby kalau boleh bagi penerajang,dia dah bangun dan bagi smack down kat sekali rasanya.Jangan sesekali kita buai kan baby!! ,especially kat baby yang baru lahir,merah merah lagi kulitnye.Salur darah dekat baby masih halus,kecil dan mudah rapuh.Dengan buaian,akan buat salur darah mudah pecah,menjadi lebih bahaya,salur darah di bahagian otak pecah.Maka terjadi pendarahan otak (eeeiii!! selisihhh)





Ubat Batuk 

Tiada istilah ubat batuk untuk kanak kanak.Tidak perlu bagi ubat batuk warna hitam dalam simpanan korang,terutama sekali baby kecil yang batuk.Fungsi ubat batuk adalah supaya dapat mencairkan kahak kita dan memudahkan kita membuang kahak sekaligus membuang kuman.Tetapi budak budak mana reti buang kahak kan..so??
Dan paling menyeramkan,ubat batuk mengkhayalkan dan mengantukkan,jika kita khayal tu tak pe,tapi kalau baby kita yang khayal,itu bahaya .Baby khayal atau tidak bernafas sama sekali ,itu susah untuk kita nak bezakan di kemudian hari.

Kesimpulannya perawatan kanak kanak dan orang dewasa amat berlainan.Jangan jadi doktor sendiri di rumah (lain la kalau anda memang ade title doktor).Kalau anak sakit,kurang pasti,sila bawak anak ke klinik berhampiran 


Bancuh Susu

Selepas bancuh susu,acane korang goncang ?
Mostly,kebanyakan para ibu akan gunakan jari telunjuk,tutup puting susu,kocok kocok kocok kocok.Kemudian hulurkan pada baby,lalu baby pun minum susu srrooottt! sroooott!! srooot!! *cedapnye mumi buat cucuuuuuu* kata baby tersebut.
Beberapa jam kemudian,baby tersebut cherry berry a.k.a menceret a.k.a cirit birit...muntah muntah beberapa kali.

Kenapa cirit birit?? Sebab jari telunjuk yang ditutup untuk dibuat kocok kocok tadi ,sebenarnya kotor.Banyak kuman lompat lompat.Lupa ke sebelum tutup puting susu tadi ade yang korek idung..korek muntot??

Jadi apa gunanya penutup botol yang korang cuci dan rendam dalam air panas lama lama untuk buang kuman kalau tak digunakan? Tutup dulu botol susu itu,barulah kita kocok kocok sepuas puasnya ^____________^


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...