Hello Kitty


.

♥ All About my lil princess,my husband & my family ♥

Skodeng




05 September 2012

HARI RAYA 2012 (part 1)

Shafikah






1 HARI SEBELUM RAYA (Sabtu/18 Ogos 2012)

Pagi tue aku bersiap2 nak ke bandar Batu Pahat,mak nak cari kuih raya dekat BP Walk,memang tetiap tahun lah beli kuih kat sana,murah je rm10-rm15 setelap...sedap pun sedap...mana nak dapat harge segitu wehhh...kami pegi awal sangat kot,kedai kuih tu pun belum bukak,so aku n mak singgah Carefour jap,cuci2 mata tengok baju untuk Kiesha (baju raya kiesha dah banyak sebab tu cuci mata jek),oh ya kami pegi berdua je dengan mak,Kiesha kat rumah kakak aku yang jaga,semput jugak kalau bawak si kecik tuh..lepas cuci2 mata kat Carefour,kami ke Bp Walk semula,nasib dah bukak kedai tu.hihi,kedai dh bukak,tapi parking pulak xde...hahahampeh tol!..terpakse la aku tawaf2 dulu kat..akhrnye jumpe parking tu,tapi jauh giler la dengan kedai kuih tu...lepas shoping kuih ,kami beransur pulang,sebab mengenangkan Kiesha kat umah..hehe..sesampai je umah,Kiesha 'buat kek' pulak..macam tau2 je tunggu aku balik,ngam2 die 'buat kek'..huhu...dengan kepenatan,aku bersihkan la 'kek' Kiesha tu..huhu..HArini rumah mak aku ramai tetamu,walaupun Hari Raya esok,tapi disebabkan rumah mak aku terletak berdekatan pekan,so dieorang (lepas shoping raya) singgah la umah mak aku..nasib bulan puasa,takde la susah payah nak buat air bagai..hihi..Malam raya tu aku tak terlepas dari round2 pekan...padehal keperluan hari raya dah siap,tapi biasalah lagi dekat nk raya,time tu la bende2 remeh temeh baru terkedek2 nak cari,contohnye cam butang tudung,alas meja,dawai langsir,alas kaki,sarung kusyen..hihi (perkara wajib di beli ketika sehari sebelum datang nye SYawal..memang tetiap tahun macam ni..) Masa malam raya pukul 3 pagi baru aku tido,biasalah eksited punye nak sambut raya,ngantuk pun dah tak terasa...betul tak??



RAYA PERTAMA

Tahun nie pagi raya aku berada kat rumah mak sendiri (taun lepas malam raya rumah mentua & beraya dengan famili sendiri,taun nie malam raya rumah mak sendiri,beraya dengan famili belah suami) adil kan..hihi..aku pun tak kisah sangat beraya rumah mana,sebab lokasi rumah mentua dan umah mak sendiri pun dekat aje...tapi rasanya mcm lebih afdal beraya dengan famili sendiri kan..hihi..lepas beraya umah mentua,aku balik semula umah mak aku (kan aku dah kata umh mak mentua / mak dekat aje) sebab nk jumpa  semua adik beradik aku (adik beradik aku takde yang duduk jauh2,paling jauh pun Yong Peng je) lepas brsalam-salaman dengan dieorang,kiteorang pun mula gerak beraya.Memang acara wajib bagi famili aku akan ke Parit Tengah,Muar JOhor,sebab sedara mara mak aku ramai area sana dan kubur arwah abah aku pun kat sana,that's why la kami semua beraya ke sana,tapi tahun ni aku tak join..sebab kena ikut giliran beraya ke belah suami pulak,iaitu kat Parit Yaani (belah mak mentua aku) belah bapak mentua aku kat Pontian,so raya kedua kebiasaannye baru kami kesana.(Tahun ni tahun pertama aku tak pergi ziarah kubur abah T___T)




Tengok tu berterabur gambo family potrait raya tahun nih...huhu



ni famili aku....comel tak..kikiki...tahun pertama sambut raya bersama anak tercintaa =)


Nie gambar Kiesha masa kat rumah nenek Senah..tengok suke sangat die mainnn







Kiesha merajuk,sebab ayah die taknak main dengan die..hihi


Kembali ceriaaaa bermain..hehe~















RAYA KEDUA

Bangun pagi2 sebab nak beraya ke Pontian pulak,mak mentua aku dah call suruh bangun 6.30pagi...haha,last2 pukul 9 mak mentua aku rombongan (4 kereta semuanya termasuk aku ) lain dah beraya 1 rumah kat Rengit,aku anak beranak masa tu baru terkedek2 nak mandikan anak...laki aku lagi best,mak die tepon tanya "dah kat mana"?? ,die jawap "dah kat bandar ni mak"..padehal masih melingkar kat tilam..kiki..bukan ape,kalau cakap masih kat rumah,takut die bebel2 pulak...tipu sunat xpe kan..huhu..kat Pontian dapat la beraya 4buah rumah....nak dijadikan cerita,masa beraya kat umah last,aku mandikan Kiesha...lepas mandikan tu,baru aku perasan yang cincin yang Kiesha pakai hilang...kelam kabut aku carik kat bilik air tu,last2 aku suruh laki aku cari..akhirnye jumpe...hik2..nasib tak hilanggg...sepanjang perjalanan balik ke Pt sulong,Kiesha dari Pontian-Tongkang Pechah bantai tido,penat gaknye...kami selamat sampai ke rumah pukul 8malam..


 baring dalam kete,get ready nak tidooo

taraaa!! sape lagi comel? mak ke anak? kikikiki





RAYA KETIGA

Pagi berehat dirumah sahaja,tunggu tetamu datang pulak..tetamu waktu tu ialah kawan aku si Nora & suami,masa call nak datang,cakap nak datang dengan akak die sekali,tapi bila sampai rumah aku,xde pulak batang hidung akak die..huhu..esok Nora tak dapat joint beraya dengan kiteorang,sebab kena beraya kat Pahang pulak (belah suami die) petang nye pulak Fida text aku,ajak beraya umah Nora,sebab esokkan die dah balik Pahang..so ikutkan je.so kami pergi dengan Yana,Fida & Shafikah (mak buyung) kikiki..kami beraya 3 buah rumah..rumah Nora,rumah ibu kepada SHahziana (Ana) & Shafikah (mak buyung).Nak dijadikan cerita,lepas Fida hantar aku balik,baru aku perasan yang cincin Kiesha pakai hilang...aku call Fida,Ana & SHafikah..kot2 cincin tu tercicir ke kan....dieorang cakap cincin Kiesha xde..so aku dah redha jela dah xde rezeki Kiesha kot ='(

RAYA KEEMPAT

Hari ni dah janji dengan geng2 aku nak pegi beraya ke rumah kawan2 sekolah..so aku call Yana suruh amik aku kat rumah,bila aku call berkali2,tak berjawap pulak minah nih,,lastly die text die tak dapat joint beraya dengan kiteorang...kuang hasammm...rumah pertama yang kami serbu ialah rumah mak kepada Dila kat PArit Abdul HAdi..


 Meriahhh kann...memasing sibuk melayan anak...Shafikah taun depan giliran kau pulak..hihi

Bergosip memang aktiviti wajib bila dah jumpe reramai cmni,lepas tu aktiviti mintak maaf pulak..hehe


Lepas beraya rumah Dila,kami ke rumah Fida pulak,di Parit Yusof pulak...masa kat rumah Fida nasib ade buaian...boleh la tumpangkan si Kiesha ni tido kejap..masa kat rumah Fida,dia hidangkan mee hoon dengan 'air botol bodoh'..kikiki (sian air  botol tu kene bodoh)  lepas ke rumah Fidah,kami sambung lagi perjalanan beraya,iaitu ke rumah Adda (adik kepada Anna) kat Taman Teratai ,Pt Sulong... tengah borak2 gosip mosip tetibe xde karen pulak kat rumah Adda,so kepanasan la kami...terus kami mintak izin nak berambus..hehe..lepas tu giliran dieorang beraya rumah mak aku..masa ni sesak giler kat rumah aku,maklum la rumah mak aku kecik je,dtg pulak dieorang..hehe...anyway thanks kat korang sudi datang :) lokasi seterusnya pulak,ke rumah Noreen (masa ni Kiesha tak ikut,dah mula merengek..kepenatan gaknye..so aku tinggal dengan mak aku..hehe) kat rumah Noreen kami kejap je,sebab masing2 dh kepenatan,keletihan,kekenyangan hihi...malkumlah cuaca waktu hari raya ritu,kemain panasnye kan..so takde mood nak bergambar..huhu (make up dah cair mair..hehe) dan lastly kami kerumah aina,kat rumah dia,dia hidangkan Laksa Penang...peh terbaekk la feveret aku tuh...


 Dah ade mood nak bergambar balik..hihi..tu la ahli jemaah yang beraya haritu
Dari kiri (baju biru)   Aina  (Tuan rumah) DilaAnna,Noreen,Fida,Shafikah(Amboi..sorok perut ko eh) n aku..(sempat tukar kain..ekeke) suami kami tak joint...kecuali suami si Dila & tunang si Fida je yang joint..hehe


Raya yang seterusnya nanti aku hapdate lagi ye..rasa mcm dah panjang sangat aku bebel2 nih..hehe..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...